Snabbprotokoll
Om församlingarna
Organisationsutskottets betänkande 2000:5
MOTIONERNA
I motion 2000:5 av Yngve Kalin hemställs
att Kyrkostyrelsen ges i uppdrag att utreda och komma med förslag hur de territoriella församlingarna kan samverka i begravningsfrågor för att uppfylla bestämmelserna i begravningslagen 2 kap 1 § så att inte nödvändiga indelningsförändringar förhindras genom att territorialförsamlingarna är huvudmän för begravningsverksamheten.
I motion 2000:16 av Ulla Eriksson och Åke Blomqvist hemställs
att Kyrkostyrelsen får i uppdrag att själv eller genom annat organ på den nationella nivån utfärda rekommendationer och fördelningsnycklar för det finskspråkiga arbetet i stift och pastorat.
I motion 2000:42 av Allan Lewin hemställs
att Kyrkomötet uppdrar åt Kyrkostyrelsen att tillsätta en utredning med uppgift att förenkla kyrkoordningen så att pastoratsnämnd enligt 4 kap 3 § faller bort.
I motion 2000:46 av Birger Palo hemställs
att Kyrkomötet beslutar ändra kyrkoordningen så att skrivningen om vem som skall tjänstgöra som ålderspresident efter ett nyval till fullmäktige förtydligas.
I motion 2000:59 av Tomas Forsner och Sten Åke Engdahl hemställs
att Kyrkomötet beslutar ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att framlägga förslag till ändring av kyrkoordningens 5 kap 5 § och 37 kap 52 §. I skälen till sin hemställan föreslår motionärerna att stiftsstyrelsen inom ramen för stiftets främjande och tillsynsansvar skulle kunna utse den för tillfället mest lämpade kyrkoherden i flerpastoratssamfällighetens kyrkonämnd respektive indelningsdelegerades arbetsutskott.
I motion 2000:61 av Gösta Äng m.fl. hemställs
att Kyrkomötet beslutar att 4 kap 24 § i kyrkoordningen skall lyda:
Kyrkorådet väljer för mandatperioden kyrkvärdar bland dem som är döpta och röstberättigade i församlingen. Minst en av kyrkvärdarna skall utses bland ledamöter och ersättare i kyrkorådet.
UTSKOTTET
Kyrkliga indelningsenheter och begravningslagen (motion 5)
Utskottet konstaterar att församlingar och samfälligheter på frivillighetens väg har rätt att samverka på annat sätt än genom den samfällighetsform som regleras i kyrkoordningen. Vidare finns det möjlighet för en huvudman att utföra uppgifter även på annan plats än inom det egna förvaltningsområdet.
Mot nu angivna bakgrund och med hänsyn till 1999 års Kyrkomötes ställningstagande i nu aktuell fråga saknas anledning att bifalla motionen.
Finskspråkiga arbetet (motion 16)
Av 2 kap 1 § kyrkoordningen framgår församlingarnas grundläggande uppgift och att församlingarna har ansvar för den kyrkliga verksamheten för alla som vistas i församlingen. Stiftets grundläggande uppgift är enligt 6 kap 1 § att främja och ha tillsyn över församlingslivet.
Vad gäller ansvarsfördelningen i nu aktuellt hänseende mellan den lokala nivån och stiften har Centralstyrelsen i sin av Kyrkomötet i denna del godtagna skrivelse Cs Skr 1999:2 på sid 106 107 anfört följande:
Några remissinstanser efterlyser tydligare skrivningar vad gäller ansvarsfördelningen mellan församling och stift. Vi menar dock att det alltid är församlingarna som har det grundläggande ansvaret för sin verksamhet och för att den grundläggande uppgiften blir utförd på bästa sätt. Det är detta som anges i 2 kap om församlingen uppdrag (fjr avsnitt 8.2.1) och som också är tänkt att framgå av församlingsinstruktionen (se mer om denna i det följande, avsnitt 8.13.2). Självfallet finns det uppgifter som pga sin karaktär och de resurser som finns tillgängliga är särskilt lämpliga att på olika sätt hantera på stiftsnivån. Som har påpekats av några remissinstanser är verksamhet på teckenspråk och andra språk en sådan uppgift där stiftsnivån många gånger ger ett tillräckligt stort underlag för att exempelvis anställa någon för verksamheten. Att främjandet i en sådan situation även i framtiden bör kunna inbegripa att ha en person anställd inom stiftet för att hjälpa församlingarna med uppgiften anser vi självklart. Det viktiga är dock att det finns en medvetenhet, inte minst hos församlingarna, om att detta i grunden är deras ansvar. Detsamma gäller ansvaret för dem som vistas i församlingen där stiftet kan tänkas stödja församlingar med särskilda behov, bl a genom strukturbidrag som vi tidigare har nämnt. Begreppet främja avser att markera just detta.
Vad särskilt gäller församlingens ansvar för det finskspråkiga arbetet bör även framhållas att detta är sådant som särskilt skall beaktas vid utarbetandet av församlingsinstruktionen enligt 57 kap 5 §.
Utskottet konstaterar att församlingen har ansvaret för den lokala kyrkliga verksamheten. Enligt utskottet är det av grundläggande betydelse att värna om den ansvarsfördelning mellan de olika nivåerna i Svenska kyrkan som finns klarlagda i kyrkoordningen. Ett tillgodoseende av de i motionen framställda önskemålen skulle strida mot denna princip. Utskottet föreslår därför att motionen avslås.
Pastoratsnämnd (motion 42)
Utskottet är av den uppfattningen att pastoratsnämnder är ett nödvändigt organ för att kunna fullgöra arbetsgivarfunktionen på pastoratsnivån och därmed även bidra till ett tydliggörande av kyrkoherdens ansvar på denna nivå. Utskottet föreslår därför att motionen skall avslås.
Ålderspresident (motion 46)
Utskottets uppfattning är att kyrkoordningen inte bör tyngas med olika typer av detaljföreskrifter. Utskottet föreslår därför avslag på motionen.
Kyrkoherde i samfällighet och indelningsdelegerade (motion 59)
Utskottet anser att det för närvarande inte finns skäl att vidta några åtgärder i den av motionären önskade riktningen. Motionen bör därför avslås.
Kyrkvärdar (motion 61)
Personsambandet är viktigt. Det måste finnas en stark koppling mellan kyrkorådet som församlingens styrelse och den gudstjänstfirande församlingen. Av detta skäl avstyrker utskottet bifall till motionen.
HEMSTÄLLAN
Med hänvisning till vad ovan anförts hemställer utskottet
1. beträffande kyrkliga indelningsenheter och begravningslagen
att Kyrkomötet avslår motion 2000:5,
2. beträffande finskspråkiga arbetet
att Kyrkomötet avslår motion 2000:16,
3. beträffande pastoratsnämnd
att Kyrkomötet avslår motion 2000:42,
4. beträffande ålderspresident
att Kyrkomötet avslår motion 2000:46,
5. beträffande kyrkoherde i samfällighet och indelningsdelegerade
att Kyrkomötet avslår motion 2000:59
6. beträffande kyrkvärdar
att Kyrkomötet avslår motion 2000:61.
BESLUT
Kyrkomötet beslutade
att bifalla utskottets hemställan.